Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Als lid van Der Blaue Reiter komt August Macke in 1911 voor het eerst in aanraking met het werk van de Franse schilder Robert Delaunay; zijn schilderijen maken een diepe indruk op hem. De invloed van Delaunays kleurige, lichtende en vibrerende kubisme – dat door de dichter Apollinaire Orfisme wordt gedoopt - is duidelijk zichtbaar in het werk van Macke. Hij laat de werkelijkheid niet volledig los, maar past de ritmische akkoorden van kleur en licht toe, om uitdrukking te geven aan de spirituele kracht van mensen en de hen omringende natuur. Een jaar na het schilderen van Drie meisjes met gele strohoeden I sneuvelt de Duitse schilder aan het front. Franz Marc, die zelf korte tijd later ook zou sterven in de loopgraven, schreef over de dood van zijn vriend: ‘wij schilders weten heel goed, dat met het wegvallen van zijn harmonieën de kleur in de Duitse kunst vele tinten bleker zal worden, een doffere, drogere klank. Hij heeft voor ons allen de kleur haar helderste en schoonste klank gegeven, klaar en helder als zijn hele leven was.’